|
||||||||
|
Eddie Palmieri (1936) is een grootheid in de Latin Jazz, als pianist, bandleider en componist behaalde hij successen mat de bands La Perfecta, La Perfecta II en Harlem River Drive. Hij nam tientallen albums op, zijn bijnaam luidt “Sun of Latin Music”. Hier presenteert hij het nonet Sonido Solar met een repertoire dat bestaat uit bekende en geliefde nummers uit de Latin music . Sonido Solar bestaat uit Jonathan Powell (trompet), Louis Fouché (altsaxofoon), Jeremy Powell (tenorsaxofoon), Joe Fiedler (trombone), Zaccai Curtis (piano), Luques Curtis (bas), Camilo Molina (timbales, drums), Reinaldo de Jezus (conga’s), Marcos López (bongo’s & cowbell). Het album vangt aan met “Almendra”, een “danzón” van Abelardo Valdés uit 1957 en daarmee het oudste nummer hier. Het arrangement is van Zaccai Curtis en veel strakker dan het nogal zoetige origineel. Perfecte dansmuziek, meer in de stijl van de versie Van Chico O’Farrill’s big band. “Mambo Influenciado” van Chucho Valdes was een belangrijk nummer in het oeuvre van de Afro Cuban Jazz Messengers van de pianist/componist. Luques Curtis en Joe Fiedler zorgen voor een swingend arrangement.”Mambo Inn” van Mario Bauza is een van de meest gespeelde nummers uit de Latin Jazz catalogus. Het was de herkenningsmelodie van Machito en zijn Afro Cubans, het was ook populair bij jazz orkesten, Count Basie nam ook een versie op. Het arrangement van Jonathan Powell draagt ertoe bij dat de groep klinkt als een volwaardige big band. “Maria Cervantes” van pianist Noro Morales werd populair door Charlie Palmieri en een vast onderdeel in het repertoire van Tito Puente en Johnny Pacheco, het nummer is gewijd aan de dochter van de Cubaanse componist Ignacio Cervantes. “Morning” van Clare Fischer verscheen voor het eerst op diens album Mantecal uit 1965 en werd populair door versies van Cal Tjader en Sergio Mendes, Sonido Solar zorgt voor een heerlijke versie met lekkere solo’s van Jeremy Powell en Louis Fouché en ook Fiedler laat zich niet onbetuigd. In “Picadillo” van Tito Puente met een arrangement van Palmieri is de grootmeester ook te horen op de piano, dat is ook het geval in de afsluiter “Suite 176” van Palmieri en Fouché. Uitermate aanstekelijke muziek deze warme Latin klanken die zorgen voor een beetje zonneschijn in deze grijze dagen. Jan van Leersum.
|